; SIP Vrancea -
Va aflati pe pagina : Legislatie OUG 96 2018 cu adnotari

OUG 96 2018 cu adnotari

print  Tipăreşte  |   email  Email  |   fb   Share on Facebook

 

Ordonanta urgenta 96/2018 privind prorogarea unor termene, precum ÅŸi pentru modificarea ÅŸi completarea unor acte normative

Dată act: 9-nov-2018

Emitent: Guvernul

 

Prin Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările ulterioare, a fost instituit un nou beneficiu de asistenţă socială prin consolidarea ajutorului social, a alocaÅ£iei pentru susÅ£inerea familiei ÅŸi a ajutorului pentru încălzirea locuinÅ£ei. Aplicarea prevederilor Legii nr. 196/2016, cu modificările ulterioare, respectiv acordarea noului beneficiu de asistenţă socială nu se poate realiza în absenÅ£a Sistemului naÅ£ional informatic al asistenÅ£ei sociale ÅŸi depinde de capacitatea autorităţilor administraÅ£iei publice locale de a asigura prelucrarea informatică a datelor privind solicitanÅ£ii ÅŸi verificarea criteriilor de eligibilitate.

Sistemul naÅ£ional informatic al asistenÅ£ei sociale este în curs de realizare. Practic, acesta face subiectul unui proiect al Ministerului Muncii ÅŸi JustiÅ£iei Sociale, cu sprijinul Ministerului ComunicaÅ£iilor ÅŸi Societăţii InformaÅ£ionale, care se înscrie atât în cadrul agendei digitale a României, cât ÅŸi în măsura prevăzută de Programul de guvernare. Acest proiect este în faza iniÅ£ială, finalizarea acestuia estimându-se în perioada 2020-2021.

În contextul imposibilităţii aplicării Legii nr. 196/2016, cu modificările ulterioare, este necesară menÅ£inerea aplicării Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, pentru o perioadă de minimum 2 ani, pentru a nu afecta un număr de aproximativ 210.000 familii în risc de sărăcie, beneficiare ale ajutorului social, ÅŸi crearea unor noi probleme sociale prin creÅŸterea riscului de excluziune socială, având în vedere faptul că aproximativ 50% din aceste familii sunt familii cu copii.

În plus, măsurile din ultima perioadă în domeniul stimulării ocupării forÅ£ei de muncă, evoluÅ£ia salariilor, creÅŸterea veniturilor medii ÅŸi noua viziune a sistemului de pensii, conduc la necesitatea unei revizuiri a prevederilor legale conÅ£inute de Legea nr. 196/2016, cu modificările ulterioare, care să aibă ca efect creÅŸterea participării pe piaÅ£a muncii a membrilor apÅ£i de muncă din familiile beneficiare de ajutor social.

Având în vedere imposibilitatea susÅ£inerii financiare a măsurilor prevăzute de art. 27 alin. (6) ÅŸi art. 361 alin. (3) lit. e) din Legea educaÅ£iei naÅ£ionale nr. 1/2011, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, în special în privinÅ£a sprijinului de 500 euro care ar trebui acordat tuturor copiilor născuÅ£i începând cu data intrării în vigoare a legii, ceea ce ar însemna plata dreptului pentru aproximativ 1,7 milioane copii născuÅ£i în această perioadă, pentru implementarea acestei măsuri fiind necesari aproximativ 4 miliarde lei, ÅŸi Å£inând cont de necesitatea aprobării bugetului de stat pentru anul 2019 ÅŸi încadrarea în limitele de deficit bugetar asumate, se impune ÅŸi pentru aceste măsuri prorogarea termenului de aplicare.

Prorogarea termenului de aplicare atât a Legii nr. 196/2016, cu modificările ulterioare, cât ÅŸi a măsurilor prevăzute de art. 27 alin. (6) ÅŸi art. 361 alin. (3) lit. e) din Legea nr. 1/2011, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, este necesar a fi efectuată înainte de aprobarea legii bugetare anuale, astfel încât fundamentarea bugetului să fie realizată pe baza actelor normative aprobate, conform Legii responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată.

De asemenea, în situaÅ£ia excepÅ£ională înregistrată cu privire la proliferarea pestei porcine africane ÅŸi a despăgubirilor preconizate a se acorda gospodăriilor individuale în care au fost sacrificate suine purtătoare ale acestui virus, Å£inând cont de faptul că 48% dintre gospodăriile în care se acordă ajutorul social sunt în mediul rural, se impune exceptarea acestor despăgubiri de la a fi luate în calcul la stabilirea ajutorului social pentru a nu afecta situaÅ£ia socioeconomică a acestor gospodării. Astfel, este necesară modificarea Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, în ceea ce priveÅŸte veniturile care se exceptează de la stabilirea dreptului la ajutorul social.

Luând în considerare Decizia CurÅ£ii ConstituÅ£ionale nr. 387 din 5 iunie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 642 din 24 iulie 2018, referitoare la excepÅ£ia de neconstituÅ£ionalitate a dispoziÅ£iilor art. 56 alin. (1) lit. c) teza întâi din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, ÅŸi Å£inând cont de prevederile art. 31 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea ÅŸi funcÅ£ionarea CurÅ£ii ConstituÅ£ionale, republicată, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, coroborate cu prevederile art. 147 alin. (1) din ConstituÅ£ia României, republicată, prevederile Codului muncii trebuie adaptate, astfel încât să nu se înregistreze disfuncÅ£ionalităţi legislative ca urmare a încetării efectelor juridice ale reglementării actuale.

De asemenea, se impune ÅŸi modificarea art. 164 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, asigurându-se astfel cadrul necesar stabilirii salariului de bază minim brut pe Å£ară garantat în plată, corespunzător programului normal de muncă, diferenÅ£iat pe criteriile nivelului de studii ÅŸi al vechimii în muncă.

Totodată, în contextul intrării în vigoare de la 1 ianuarie 2019 a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare ÅŸi abrogarea cu aceeaÅŸi dată a Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou ÅŸi a tichetelor de creşă, cu modificările ulterioare, se impune corelarea celor două acte normative astfel încât cuantumurile aferente tichetelor de creşă prevăzute de acestea să fie egalizate.

Având în vedere necesitatea reducerii urgente a deficitului de forţă de muncă identificat la nivel naÅ£ional, reclamat ÅŸi de reprezentanÅ£ii mediului de afaceri, deficit care se poate reduce prin calificarea la locul de muncă în conformitate cu prevederile Legii nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de muncă, republicată, cu modificările ulterioare, a persoanelor în căutarea unui loc de muncă, aflate în evidenÅ£ele AgenÅ£iei NaÅ£ionale pentru Ocuparea ForÅ£ei de Muncă ÅŸi care nu au absolvit învăţământul gimnazial,

luând în considerare modificările legislative prevăzute în Ordinul ministrului educaÅ£iei naÅ£ionale ÅŸi al ministrului muncii ÅŸi justiÅ£iei sociale nr. 5.039/2.126/2018 privind aprobarea corespondenÅ£ei dintre nivelurile Cadrului naÅ£ional al calificărilor, actele de studii/calificare ce se eliberează, tipul de programe de educaÅ£ie ÅŸi formare profesională din România prin care pot fi dobândite nivelurile de calificare, nivelurile de referinţă ale Cadrului european al calificărilor, precum ÅŸi condiÅ£iile de acces corespunzătoare fiecărui nivel de calificare, ce oferă posibilitatea persoanelor care au absolvit învăţământul primar de a avea acces la programe de formare profesională, de nivel 1, în scopul îmbunătăţirii cunoÅŸtinÅ£elor, aptitudinilor ÅŸi competenÅ£elor în context personal, civic, social ÅŸi/sau legat de ocupare ÅŸi care să le permită practicarea ocupaÅ£iilor care necesită deÅ£inerea unor cunoÅŸtinÅ£e generale de bază ÅŸi a unor competenÅ£e specifice acestora,

având în vedere Recomandarea Consiliului 2.016/C 67/01 privind integrarea ÅŸomerilor de lungă durată pe piaÅ£a forÅ£ei de muncă,

de asemenea, pentru a sprijini integrarea pe piaÅ£a muncii a persoanelor din grupuri vulnerabile, în special a celor beneficiare de prestaÅ£iile prevăzute în Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările ÅŸi completările ulterioare,

în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public ÅŸi constituie situaÅ£ii de urgenţă a căror reglementare nu poate fi amânată,

În temeiul art. 115 alin. (4) din ConstituÅ£ia României, republicată,

Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.

 

Art. I

- Articolul 97 din Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 882 din 3 noiembrie 2016, cu modificările ulterioare, se modifică ÅŸi va avea următorul cuprins:

"- Art. 97

Prezenta lege intră în vigoare la data de 1 aprilie 2021, cu excepÅ£ia art. 95, care intră în vigoare la data de 1 februarie 2021."

 

Art. II

(1) Termenul prevăzut la art. 361 alin. (3) lit. e) din Legea educaÅ£iei naÅ£ionale nr. 1/2011, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, se prorogă până la data de 31 decembrie 2020. 

[Comentariu: se prorogă măsura acordării a 500 de euro pentru educaÅ£ia permanentă a fiecărui nou-născut] 

(2) Cupoanele sociale prevăzute la art. 27 alin. (6) din Legea nr. 1/2011, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, nu se acordă până la data de 31 decembrie 2020.

[Comentariu: este vorba despre cupoanele sociale pentru sprijinirea educaÈ›iei timpurii] 

 

Art. III

1.Alineatul (1) al articolului 8 din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 401 din 20 iulie 2001, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, se modifică ÅŸi va avea următorul cuprins:

"- Art. 8

(1) La stabilirea venitului net lunar al familiei sau, după caz, al persoanei singure se iau în considerare toate veniturile pe care membrii acesteia le-au realizat în luna anterioara depunerii cererii, inclusiv cele care provin din drepturi de asigurări sociale de stat, asigurări de ÅŸomaj, indemnizaÅ£ii, alocaÅ£ii ÅŸi ajutoare cu caracter permanent, indiferent de bugetul din care se suportă, obligaÅ£ii legale de întreÅ£inere ÅŸi alte creanÅ£e legale, cu excepÅ£ia:

a) alocaţiei pentru susţinerea familiei, prevăzută de Legea nr. 277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

b) alocaţiei de stat pentru copii, prevăzută de Legea nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

c) bugetului personal complementar lunar şi a prestaţiilor sociale prevăzute la art. 58 alin. (4) lit. b) şi, respectiv, alin. (5) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

d) burselor ÅŸcolare, a drepturilor acordate în baza art. 51 alin. (2) ÅŸi art. 85 alin. (2) din Legea educaÅ£iei naÅ£ionale nr. 1/2011, cu modificările ÅŸi completările ulterioare;

e) stimulentului educaÅ£ional oferit, potrivit prevederilor Legii nr. 248/2015 privind stimularea participării în învăţământul preÅŸcolar a copiilor provenind din familii defavorizate, cu modificările ulterioare, sub formă de tichet social pentru stimularea participării în învăţământul preÅŸcolar a copiilor proveniÅ£i din familii defavorizate;

f) sprijinului financiar prevăzut de Hotărârea Guvernului nr. 1.488/2004 privind aprobarea criteriilor ÅŸi a cuantumului sprijinului financiar ce se acordă elevilor în cadrul Programului naÅ£ional de protecÅ£ie socială «Bani de liceu», cu modificările ÅŸi completările ulterioare;

g) veniturilor obÅ£inute din activităţile cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri în condiÅ£iile Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri, republicată, cu modificările ÅŸi completările ulterioare;

h) sumelor ocazionale acordate de la bugetul de stat sau bugetele locale cu caracter de despăgubiri sau sprijin financiar pentru situaţii excepţionale."

 

Art. IV

Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 345 din 18 mai 2011, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, se modifică ÅŸi se completează după cum urmează:

1.La articolul 56 alineatul (1), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:

"c) la data îndeplinirii cumulative a condiÅ£iilor de vârstă standard ÅŸi a stagiului minim de cotizare pentru pensionare sau, cu caracter excepÅ£ional, pentru salariata care optează în scris pentru continuarea executării contractului individual de muncă, în termen de 60 de zile calendaristice anterior împlinirii condicilor de vârstă standard ÅŸi a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, la vârsta de 65 de ani; la data comunicării deciziei de pensie în cazul pensiei de invaliditate de gradul III, pensiei anticipate parÅ£iale, pensiei anticipate, pensiei pentru limită de vârstă cu reducerea vârstei standard de pensionare; la data comunicării deciziei medicale asupra capacităţii de muncă în cazul invalidităţii de gradul I sau II;"

 

2.La articolul 56, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:

"(3) Angajatorul nu poate îngrădi sau limita dreptul salariatei de a continua activitatea în condiÅ£iile prevăzute la alin. (1) lit. c) teza întâi."

 

3.La articolul 164, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alineatele (11) şi (12), cu următorul cuprins:

"(11) Prin hotărâre a Guvernului se poate stabili o majorare a salariului de bază minim brut pe Å£ară garantat în plată prevăzut la alin. (1), diferenÅ£iat pe criteriile nivelului de studii ÅŸi al vechimii în muncă.

(12) Toate drepturile ÅŸi obligaÅ£iile stabilite potrivit legii prin raportare la salariul de bază minim brut pe Å£ară garantat în plată se determină utilizând nivelul salariului de bază minim brut pe Å£ară garantat în plată prevăzut la alin. (1)."

[Comentariu:

Alin. (1) al art. 164 prevede: Salariul de bază minim brut pe Å£ară garantat în plată, corespunzător programului normal de muncă, se stabileÅŸte prin hotărâre a Guvernului, după consultarea sindicatelor ÅŸi a patronatelor. În cazul în care programul normal de muncă este, potrivit legii, mai mic de 8 ore zilnic, salariul de bază minim brut orar se calculează prin raportarea salariului de bază minim brut pe Å£ară la numărul mediu de ore lunar potrivit programului legal de lucru aprobat.

Față de dispozițiile alin. (12), drepturile de tipul indemnizație de vacanță, indemnizația de hrană, indemnizația pentru titlul științific de doctor ș.a.m.d. se vor calcula prin raportare la salariul de bază minim brut pe țară prevăzut la alin. (1), nu la cel majorat, prevăzut la alin. (11)]

 

Art. V

Alineatul (2) al articolului 7 din Legea nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou ÅŸi a tichetelor de creşă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 23 mai 2006, cu modificările ulterioare, se modifică ÅŸi va avea următorul cuprins:

"(2)Valoarea sumei lunare acordate sub formă de tichete de creşă, prevăzută la alin. (1), poate fi indexată anual cu indicele inflaţiei comunicat de Institutul Naţional de Statistică."

 

Art. VI

Legea nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de muncă, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 498 din 7 august 2013, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1.La articolul 7 alineatul (1), litera d) va avea următorul cuprins:

"d) îndeplineÅŸte condiÅ£iile de acces la formare profesională prin ucenicie la locul de muncă, pe niveluri de calificare, conform Ordinului ministrului educaÅ£iei naÅ£ionale ÅŸi al ministrului muncii ÅŸi justiÅ£iei sociale nr. 5.039/2.126/2018 privind aprobarea corespondenÅ£ei dintre nivelurile Cadrului naÅ£ional al calificărilor, actele de studii/calificare ce se eliberează, tipul de programe de educaÅ£ie ÅŸi formare profesională din România prin care pot fi dobândite nivelurile de calificare, nivelurile de referinţă ale Cadrului european al calificărilor, precum ÅŸi condiÅ£iile de acces corespunzătoare fiecărui nivel de calificare."

2.La articolul 9, alineatul (1) va avea următorul cuprins:

"Art. 9

(1) Durata contractului de ucenicie se stabileÅŸte în funcÅ£ie de nivelul de calificare pentru care urmează să se pregătească ucenicul, fără a putea fi mai mică de:

a) 6 luni în cazul în care ucenicia la locul de muncă se organizează pentru dobândirea competenÅ£elor corespunzătoare unei calificări de nivel 1;

b) 12 luni, în cazul în care ucenicia la locul de muncă se organizează pentru dobândirea competenÅ£elor corespunzătoare unei calificări de nivel 2;

c) 24 de luni, în cazul în care ucenicia la locul de muncă se organizează pentru dobândirea competenÅ£elor corespunzătoare unei calificări de nivel 3;

d) 36 de luni, în cazul în care ucenicia la locul de muncă se organizează pentru dobândirea competenÅ£elor corespunzătoare unei calificări de nivel 4."

3.La articolul 13, alineatul (1) va avea următorul cuprins:

"Art. 13

(1) Ucenicia la locul de muncă se organizează pentru nivelurile de calificare 1, 2, 3 ÅŸi 4, stabilite conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului naÅ£ional al calificărilor, cu modificările ÅŸi completările ulterioare."

4.Articolul 17 va avea următorul cuprins:

"Art. 17

Nu beneficiază de prevederile art. 16 angajatorii care:

a) anterior încheierii contractelor de ucenicie, au avut cu persoana în cauză încheiate alte contracte de ucenicie pentru aceeaÅŸi calificare;

b) organizează programe de ucenicie în acelaÅŸi domeniu de activitate în care ucenicul deÅ£ine deja o calificare ce cuprinde competenÅ£ele propuse a fi dobândite prin noul program de ucenicie;

c) în ultimul an au fost în raporturi de muncă cu persoana care urmează să încheie contract de ucenicie, cu excepÅ£ia situaÅ£iei în care pentru persoana respectivă a fost încheiat contract individual de muncă pe perioada vacanÅ£elor, în condiÅ£iile Legii nr. 72/2007 privind stimularea încadrării în muncă a elevilor ÅŸi studenÅ£ilor, cu modificările ulterioare;

d) se află în situaÅ£ia de insolvenţă, în procedură de executare silită, reorganizare suspendate sau restricÅ£ii asupra acestora."

 

Art. VII

În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanÅ£e de urgenţă, Ministerul Muncii ÅŸi JustiÅ£iei Sociale va modifica în mod corespunzător Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de muncă, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 855/2013, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.

 

Art. VIII

În aplicarea art. 59 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, termenul până la care se poate realiza actualizarea cuantumului pensiilor militare de stat este data de 31 decembrie a fiecărui an. Cuantumul pensiilor militare de stat nu se actualizează dacă media anuală a inflaÅ£iei înregistrează valori negative.

 

Art. IX

După alineatul (21) al articolului 98 din OrdonanÅ£a de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaÅ£ia pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, se introduce un nou alineat, alineatul (22), cu următorul cuprins:

"(22)Prin excepÅ£ie de la prevederile alin. (2), în perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2019 un punct-amendă este 145 lei."

-****-

PRIM-MINISTRU

VASILICA-VIORICA DÄ‚NCILÄ‚

Contrasemnează:

p. Ministrul muncii şi justiţiei sociale,

Mergeani Nicea,

secretar de stat

Ministrul educaţiei naţionale, interimar,

Rovana Plumb

p. Ministrul apărării naţionale,

Nicolae Nasta,

secretar de stat

p. Ministrul afacerilor interne,

Gheorghe Nucu Marin,

secretar de stat

Ministrul finanţelor publice,

Eugen Orlando Teodorovici

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 963 din data de 14 noiembrie 2018